پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182201
سرمايه‌گذاران خارجي در انديشه ورود به اقتصاد ايران هستند
تاریخ انتشار : 1394/04/24 08:58:34
نمایش : 1268
بلومبرگ طي گزارشي نوشت: با به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي، سرمايه گذاران يک بار ديگر در انديشه استفاده از فرصت هاي کسب و کار در اين کشور ۸۰ ميليون نفري هستند که ارزش بازار سهام آن به حدود ۱۰۰ ميليارد دلار مي رسد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بلومبرگ طي گزارشي نوشت: در حالي که ايران و قدرت هاي جهاني در آستانه توافق هسته اي قرار دارند، کسب و کار زانيار کمانگر احتمالا رونق خوبي خواهد گرفت.

کمانگر، که کار خود را در تيم فن آوري و مخابراتي داچ بانک در لندن آغاز کرده بود، پس از ۸ سال در ماه سپتامبر موسسه مشورتي و سرمايه گذاري گريفون کپيتال را با سرمايه اوليه ۱۰ ميليون دلار تاسيس کرد. فلسفه ايجاد اين موسسه جذب سرمايه گذاري هاي خارجي به سوي بازار ايران در صورت لغو تحريم ها بود.

کمانگر مي گويد: «دو هفته اولي که داچ بانک را ترک کردم نمي توانستم بخوابم... نصف شب بيدار مي شدم و به اين فکر مي کردم که من چکار کرده ام اما پس از آن دو هفته (سخت) روزي نبود که به اين فکر نکنم که اين تصميم درستي بوده است.»


يک دهه تحريم، رياضت اقتصادي و نرخ تورم بالا موجب شده که اقتصاد ايران، که دارنده چهارمين ذخاير نفت و دومين ذخاير گاز جهان است، وضعيت مناسبي نداشته باشد. اکنون با به نتيجه رسيدن مذاکرات هسته اي، سرمايه گذاران يک بار ديگر در انديشه استفاده از فرصت هاي کسب و کار در اين کشور ۸۰ ميليون نفري هستند که ارزش بازار سهام آن به حدود ۱۰۰ ميليارد دلار مي رسد.


کانگر پيش از اين موفقيت هايي داشته است. وي به سرمايه گذاري شرکت هاي اروپايي در شرکت ديجي کالاي ايران کمک کرده است. وي قصد دارد تا پايان امسال دو صندوق را که تمرکز آنها سرمايه گذاري در ايران خواهد بود، ايجاد کند.


کمانگر که در سال ۱۹۹۵ شرکت فن آوري اطلاعات تهران کامپيوتر را تاسيس کرده و در سال ۲۰۰۵ ايران را ترک کرده است مي گويد، هر کدام از اين صندوق ها به دنبال جذب ۱۰۰ ميليون دلار سرمايه خواهد بود که يکي بر بورس ايران و ديگر بر دارايي هاي بخش خصوصي متمرکز خواهد بود.


کمانگر داراي مدرک ام بي اي از مدرسه تجاري لندن است و وقتي در داچ بانک کار مي کرده، به مشترياني نظير موسسه اسپاتيفاي و گروه ودافون کمک کرده تا بيش از ۱۰ ميليارد دلار از بازارهاي بورس از طريق اخذ وام جذب کنند.

دفتر اصلي گريفون در تهران است و دفتري ديگر نيز در لندن قرار دارد. کمانگر ۳۹ ساله مي گويد، حدود ۱۲ دوازده نفر در اين شرکت کار مي کنند و او وقت خود را بين لندن، تهران و دوبي تقسيم مي کند. سرمايه اوليه شرکت گريفون توسط کمانگر و ۳ شريک ديگر و همچنين ۹ سرمايه گذار اروپايي تامين شده است.


کمانگر پس از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري در سال ۲۰۱۳ تصميم گرفت به ايران برگردد. به گفته کمانگر، طرح ها و توانايي وي براي تعامل با سرمايه گذاران همگي بستگي به انعقاد توافق جامع هسته اي دارد. تا قبل از توافق گريفون بايد کاملا به تحريم هاي فعلي و محدوديت هاي آنها در زمينه سرمايه گذاري پايبند باقي بماند.


کمانگر افزود، بيشتر ابراز علاقمندي ها براي سرمايه گذاري در ايران از جانب سرمايه گذاران کشورهايي همچون سوئيس و دانمارک است و فرصت هاي واقعي پيش روي گريفون زماني پيش خواهد آمد که موسسات سرمايه گذاري وارد بازار شوند.


بر اساس گزارش بانک سرمايه گذاري رنسانس کپيتال، دارا بودن اقتصادي بزرگتر از اقتصاد تايلند و ذخاير نفتي اي بيشتر از ذخاير کانادا، ايران را به بزرگترين بازاري تبديل کرده که تاکنون به روي سرمايه گذاران بزرگ بسته بوده است.
چارلز رابرتسون و دانيل سالتر، دو تن از تحليلگران رنسانس کپيتال، روز دوشنبه در يادداشتي نوشتند، لغو تحريم ها در اوايل سال ۲۰۱۶ مي تواند درهاي بازار بورس ايران را به روي سرمايه گذاران باز کند. بر اساس اين يادداشت، حجم سرمايه ورودي در سال اول مي تواند به يک ميليارد دلار برسد.
کمانگر مي گويد: «اين يک فرصت عظيم است... اروپايي ها آماده اند تا به محض لغو تحريم ها حرکت کنند. هرچند آمريکايي ها خيلي علاقمند به سرمايه گذاري هستند، اما آنها در مرحله بررسي هستند و هنوز کاملا با ايران و بازار آن آشنا نشده اند.»
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html